Akutmottagningen här, varsågod att vänta i sex timmar...eller?

Idag var dagen då jag lärde mig lite mer om Sveriges komplicerade kommunikationssystem och förmågan att gå runt samt skjuta upp saker och ting. För idag var nämligen dagen då en liten olycka hände på akrobatik lektionen. Olyckan drabbade dock inte mig utan en klasskamrat. Utan att gå in i detalj om vad som hände och så vidare, så kunde vi ialla fall konstatera att det blödde mycket och behövde sys snarast.
Det första jag och en kompis gjorde var att springa till receptionen för att be dem ringa akutmottagningen samt färdtjänst dit (eftersom min olycksdrabbade klasskamrat är rullstolsbunden). Svaret på detta var:
"Jaha, oj....ja....ni kan la ringa dit från mitt kontor då....nummret finns här någonstans, ni kan leta själva....ja, det är ju nu min rast börjar, men detta är ju viktigare då antar jag. Men ni klarar er själva nu....*går*.

Min dagslånga irritation började ungefär här....

Telefonsamtalen är också en historia för sig. Först ringde vi sjukhuset där hon som svarade (efter telefonkön....)var tvungen att försvinna i några min för att fråga sig fram om de ordnade färdtjänst eller ej. Hon fick inget svar utan kopplade oss till akutmottagningen. De svarar att de inte ansvarar för detta utan ber oss ringa taxi. Därefter får vi ringa nummerupplysningen efter taxinummret och de kopplar oss dit. De i sin tur kopplar oss till färdtjänsten som svarar:
"Vi kan inte hjälpa er om ni inte kan den skadades personnummer, fullständiga namn, nummer etc..."

Här är jag liiiiite mer irriterad än tidigare... 

Vår lärare har efter denna (onödigt långa) väntetid redan beslutat sig för att köra själv och behövde en vägvisare till sjukhuset som känner till staden. Och voila, det var jag.

Väl på akutmottagningen får vi ta en nummerlapp och sedan, efter ett kort samtal med receptionisten, vänta på vår tur. En halvtimme senare kallas vi in. Sköterskorna kollar på såret, konstaterar att det måste sys,lägger om det och ber oss ännu en gång sätta oss i väntrummet och vänta på läkaren som kommer snart.
Två timmar senare blir det vår tur. Då kommer vi in i ett patientrum där en sköterska öppnar förbandet och konstaterar att det måste sys (nähä?). Hon säger att vi ska vänta där på läkaren som kommer alldeles strax.
Två och en halv timme senare måste min klasskompis gå på toa. Där inne öppnas såret igen och det blir ganska mycket blod...Då kommer en sköterska förbi och säger:
"Nämen oj lilla vän. Har du skadat dig?" (NÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄHÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ?!)
Jag som var ganska irriterad, för att inte säga arg, sa något om att hon varit det de närmsta timmarna och skulle systs för ca tre timmar sedan. Då kallade hon på en annan sköterska som kom och la om såret (igen...) och konstaterade att det måste sys. (Jag orkar knappt reagera längre). Hon ber oss vänta på läkaren som kommer om en stund.
En halvtimme senare får min lärare (om också var med) ett smärre lindrigt utbrott och går och frågar hur lång tid det får ta på en AKUTmottagning. Svaret han får var väääääldigt uppmuntrande:
"Man MÅSTE sy ett sår senast sex timmar efter olyckan."
Så då behövde vi alltså bara vänta ca 30-45 min till, eftersom det bara var så lite tid kvar av de sex timmarna...
En kvart senare kommer ÄNTLIGEN läkaren. Han konstaterar att det måste sys (.......?). Men han säger också att det antagligen måste röntkas innan dessutom. Han skulle bara kolla med sina kollegor och skulle komma starx.
Då var jag tvungen att fråga hur de skulle lösa det med tanke på att det måste sys inom 15 min eftersom det då gått sex timmar.  Frågan fick honom att rodna och han svarade bara något mummlande "kommer om ett ögonblick..."
Efter detta var jag tvungen att lämna min lärare och min klasskamrat på sjukhuset, eller förlåt, AKUTmottagningen eftersom jag hade saker att fixa hemma. Jag får nog först veta imorgon hur fortsättningen blev, men jag antar att det blev fler "strax, snart och om en stund".

Dagens frågor blir: Hur många snart går det på en stund? Hur många strax går det på en snart? Och hur många ögonblick går det på ett strax?
Och hur i helvete kan det behövas fem från personalen för att konstatera samma sak under sex timmar?

Dagens läxa blir: Vill du komma in snabbt på akutmottagningen, se till att skaffa svininfluensan. De hade t.o.m. en egen special akutknapp...

aja, det blev en lång läsning detta. Ha det bra, jag skriver om en stund igen, eller kanske snart? Nä, strax.

Peace


Kommentarer
Postat av: Tanya

hahahahahahaha xD ja, det är ju heelt underbart med akutmottagningar..! man får typ känna efter på morgonen om man tror att man eventuellt kanske kommer bryta benet idag och om så är fallet sätta sig på akutmottagningen med en gång xD helt sinnes. men kul skrivet :)



saknar dig. puss <3

2009-09-21 @ 19:55:18
URL: http://rapsodi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0